El fred provoca una disminució de les defenses de l’organisme i augmenta el risc de patir malalties respiratòries com són la grip o l’asma. Per evitar aquestes complicacions és molt important cuidar el descans, reduir l’estrès i cuidar l’alimentació.


Aquestes recomanacions us ajudaran a prevenir els símptomes d’un refredat comú o una grip inoportuna:

1. Prendre vitamines. Sobretot vitamina C, que la trobem en els cítrics. Prendre verdures fresques que ens ajuden a reforçar el nostre sistema immunitari. També cal afegir fruites en la teva dieta diària de manera regular, així garantiràs la ingesta d’aquests importants nutrients.

2. El fred és un dels enemics del múscul durant els mesos més freds de l’any, i més en aquests dies. S’observen un augment de lesions musculars, fins al punt que arriben a duplicar-se. Per això, és fonamental l’escalfament i els estiraments tant en els entrenaments com en els partits. La immobilització en posició estesa o contreta provoca un augment de la longitud del múscul, la qual cosa desenvolupa una major tensió abans del trencament.

3. Utilització de roba tèrmica. Ajuda a mantenir el múscul en les millors condicions per fer exercici. És molt important abrigar-se sobretot si fem exercicis en exteriors. Tot i que fent exercici notem calor, s’ha de tenir molt en compte que el fred continua existint i sent intens.

4. Després de l’exercici, posar-se la roba d’abric ràpidament perquè el cos no es refredi de forma brusca. La suor, a l’evaporar-se, disminueix la temperatura corporal i durant l’hivern aquesta disminució és molt brusca. Els materials d’abric càlids i lleugers estan adaptats a aquest ús esportiu.

5. És molt important que els peus no passin fred a l’hora de fer esport. És millor utilitzar un mitjó més gruixut o fins i tot un doble mitjó. Hi ha mitjons que han revolucionat la roba tèrmica, ja que utilitzen unes fibres capaces d’eliminar ràpidament la suor en excés i de mantenir la superfície de la pell seca a una temperatura constant.

Per conservar la calor del cos en un ambient fred, el nostre organisme necessita tres quartes parts de l’energia. Això és una constant sigui la temperatura exterior que sigui (calenta o freda), tres quartes parts de l’energia utilitzada serveix per garantir la termoregulació del cos i un quart per la contracció muscular.

Una altra patologia molt freqüent entre els futbolistes és el dolor d’esquena, la lumbàlgia. Es dóna en un 28% d’esportistes i s’aguditza en els períodes de l’any amb més fred.

Abans hem parlat de la importància dels escalfaments. Donem un consell per finalitzar:

1. Escalfament amb fred de llarga durada:

a) Activació dins del vestidor.

b) Fora, exercicis continus d’intensitat moderada/alta, poca participació amb la pilota.

c) Els cops musculars amb freds s’han d’intentar evitar.

2. Amb pluja de curta durada: Principalment tot amb pilota i d’activació general d’intensitat mitjana (es pot activar dins del vestidor).

3. Amb neu: Activació dins del vestidor, segona part de l’entrenament tota amb pilota amb exercicis continus i intensos.

L’arribada d’aquest fred extrem que s’espera durant tota la setmana s’ha de tenir molt en compte a l’hora de realitzar els entrenaments i partits. A més, és necessari invertir més temps en l’escalfament, ja que la musculatura triga més en assolir la temperatura idònia per practicar l’esport en condicions.

Opina

Please enter your comment!
Please enter your name here